torsdag, januari 01, 2009

Mammas hälsobröd

Jag älskar att baka! Framförallt bröd! Jag finner det rogivande. Jag har nog tagit efter min kära mamma, hon har nämligen alltid bakat. Detta recept är jag praktiskt taget uppväxt på och receptet är spritt bland släktingarna! Jag vill därför dela med mig av receptet med er livsnjutare!

Dag 1: Koka 1 dl linfrö och 1 dl rågkross i 4 dl vatten ca 10 minuter. Häll då över 5 dl vatten, så man ljummar det. Smula ner 25 g jäst och häll sedan i 4 tsk salt. Tillsätt därefter ca 12 dl vetemjöl. Den ska vara lite kladdig.

Låt degen stå i kylskåpet över natten.

Dag 2: arbeta degen så att den blir smidig och blank. Baka ut två limpor och låt dem jäsa 45 minuter. Grädda i ca 225 grader i 45 minuter.

ENJOY!!!

1 kommentar:

  1. Jättegott bröd, jag älskar det när det är nybakan och smöret smälter

    SvaraRadera