torsdag, januari 29, 2009

Gott.nu´s Valnötsbröd

Valnötsbrödet passar lika bra till en god bit ost som till en varm soppa.
Man kan gärna dubbla receptet… För det här blir ett ganska litet bröd, vilken jag dock föredrar eftersom jag dessvärre har en liten frys men framförallt för att få baka ofta:)



¼ paket jäst
½ tsk salt
1 tsk honung
2 dl ljummet vatten
2 dl rågsikt
2 msk olja
100 g hackade valnötter
2 ½ - 3 dl vetemjöl

Gör så här:
Smula ner jästen i en bunke. Strö över salt och klicka i honung. Häll på några msk av vattnet och rör ut jästen. Tillsätt resten av vattnet och rågsikten. Låt blandningen stå ett par minuter.
Rör ner olja och hackade valnötter samt vetemjöl. Arbeta ihop degen och knåda den lätt. Låt den jäsa ungefär 1 timme under duk. Smörj och bröa en liten brödform, jag bröar nästan alltid denna gång använde jag mig av sesamfrö.

Knåda den jästa degen lite lätt på bröat bakbord. Baka ut till en tjock rulle och lägg ner den i formen. Jäs sedan brödet i ungefär 30 minuter. Snitta brödet med en vass kniv.
Grädda brödet mitt i ugnen i 200 grader ca 30 minuter.

Lycka Till!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar