tisdag, augusti 11, 2009

Gott.nu tipsar om Kräftbröd!

Antal: 16 små eller 2 stora bröd.

25 gr jäst
3 dl vatten
1 msk rapsolja
1 ägg
1 tsk salt
1 msk flyt honung
1/2 pkt fryst dill (á 35 gr)
8-9 dl vetemjöl special(480-540 gr)

Ugn 225-250 gr

Smula jästen och lös upp med det fingervarma vattnet. Tillsätt olja, ägg, salt, honung, dill och det mesta av mjölet. Jäs övertäckt 40 min,

Dela degen i 2 delar. Lägg ena delen i kylen så jäser det inte för mycket. Kavla ut degen ca 1 cm tjock och skär med mjölad kniv eller sporre ut kräftor, gärna efter mall. (Klipp ur en kräfta från kartongen och skär efter den) Eller dela hela degen i 2 delar och forma 2 stora kräftor. Jäs på plåt ca 15 min.

Grädda små bröd 250 gr och de stora i 225 gr.

Grädda små mitt i ugnen ca 10 min för små eller 20 min för större.

Gott.nu önskar lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar