torsdag, november 20, 2008

En god genväg med Ekströms Smulpaj!

För en tid sedan lanserade Ekströms ett färdigt kit för dem som snabbt och enkelt vill baka en smaskig smulpaj. Visst tar det väl kanske inte så lång tid att "svänga" ihop en egen god paj, men finns det en god genväg så skall den testas. Jag kilade över till närmaste affär som är en Coop nära butik. Som vanligt hittar jag aldrig vad jag behöver i den där butiken och fick därför snällt kila vidare till nästa lite större butik.

Där låg den, som en sommarbris i frysdisken och kallade på mig ;-)

Den finns i tre olika varianter Äpple/Kanel, Rabarber samt Hallon/Björnbär



Jag köpte givetvis en utav varje men valde att starta med den som ligger mig varmast om hjärtat, Äpple/Kanel!

Förpackningen är en så kallad Duo pack, det vill säga, frukten i den ena och degen i den andra halvan. Jag tog fram en lämplig form, hällde i frukten och sedan degen, sen vad det färdigt för ugnen. Efter ca 25 minuter i 225 graders värme vad det färdigt att avnjutas.

Oj oj oj...en mycket glad överraskning, det smakar faktiskt riktigt bra. Till pajen valde jag för att vara på den säkra sidan Ekströms Vaniljsås "fresta" (det är faktiskt bara 4g fett/100g och det får man väl se som positivt. Eller?

Såg någon undersökning att 85 % av svenskarna äter frukt- eller bärpaj någon gång per år och kanske kommer detta medföra att det blir ännu oftare?

Sammanfattningsvis kan man ju säga att det var en lyckad upplevelse, detta kan jag varmt rekommendera som en snabbfix till höstkaffet...

Ps: Skulle bara göra ett snabbt inlägg men det blev en mindre uppsats, hoppas ni orkade läsa allt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar