fredag, december 05, 2008

Julkola

Nu är det verkligen dags att börja förbereda inför julen och då tänker jag främst på all julmat och julgodis man ska laga! Vilken fröjd, äntligen! Jag njuter av varje minut!



Jag tänkte därför tipsa er om en super god julkola! Receptet har jag fått av min älskade mamma. Kolan tar en stund att koka och behöver uppmärksamhet, men vad gör det, med härlig julmusik och lite glögg så kommer det gå galant :)

Gör så här:
Smält 1 dl ljus sirap, 2 dl socker och 4 msk kakao. Häll sedan i 3 dl grädde, låt ”bubbelkoka” ca 50 minuter. Gör vattenprov för att se när den är klar, det ska då gå att "forma" kolan. Då kolan är klar, rör ner 1 msk smör/margarin.

OBS! Det är viktigt att göra vattenprov för att få kolan så där perfekt seg! :)

Häll i form och ställ kallt. Skär och ”klä in” kolan efter eget tycke och smak med julen som inspiration.
LYCKA TILL!!!

1 kommentar:

  1. Har precis testat ditt recept och det blev just som du sa "super gott". Tack, förresten har du något recept på mörkt bröd?
    Limpan

    SvaraRadera